Zrozumienie cechy charakterystycznej funkcjonowania intelektu

Czy sprawdza się to również, gdy chodzi o zdolności umysłowe? Mojego dwunastolatka poproszono któregoś dnia, by wyrecytował wiersz na imprezie szkolnej. Wyszedł przed publiczność zupełnie niemy. Wiem, że znał wiersz doskonale, ponieważ powtarzał go dziesiątki razy w domu. Jest inteligentnym dzieckiem, ale miał już takie problemy przedtem. Dlaczego jego umysł „wyłącza się”, gdy jest w napięciu?

Pomocne będzie tu zrozumienie istotnej cechy charakterystycznej funkcjonowania intelektu. Pewność siebie lub jej brak u pana syna rzeczywiście wpływa na sposób, w jaki działa jego umysł. Wszyscy doświadczyliśmy kiedyś umysłowej „blokady”, którą pan opisuje. Następuje ona wówczas, gdy jakiś fakt, czy idea po prostu nie przychodzi do naszej świadomości, chociaż wiemy, że jest odnotowana w pamięci. Wyobraźmy sobie, że mamy przemawiać do grupy przeciwników i nagle czujemy w głowie całkowitą pustkę. Ten rodzaj blokady następuje zwykłe, gdy jest duża presja społeczna i gdy mamy mało pewności siebie. Dlaczego? Ponieważ uczucia wpiywają na sprawność ludzkiego umysłu. Inaczej niż komputer, nasz aparat umysłowy funkcjonuje prawidłowo tylko wtedy, gdy istnieje równowaga biochemiczna pomiędzy komórkami nerwowymi. Substancja ta pozwala komórce „wystrzelić” jej ładunek elektrochemiczny ponad przerwę (synapsę) dzielącą ją od drugiej komórki. Wiadomo obecnie, że nagła reakcja emocjonalna może natychmiast zmienić rodzaj tej biochemii i spowodować blokadę. Blokada ta nie pozwala ładunkowi elektrycznemu na przejście i myśl nie powstaje. Mechanizm ten ma ogromne znaczenie w zachowaniu ludzkim. Na przykład dziecko, które ma poczucie niższości i intelektualnej nieodpowiedzialności, często nie korzysta nawet z możliwości umysłowych, którymi zostało obdarzone. Jego brak pewności siebie wpływa na zakłócenie czynności umysłowych, co powoduje nie kończący się cykl porażek. To właśnie to, co przydarzyło się panu synowi, gdy „zapomniał” wiersza.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>