W jakim wieku powinno się dać dziecku więcej wolności?

Naturalne jest, gdy młoda osoba poddaje ocenie całą wiedzę jaką otrzymała. Może zadawać sobie pytania: Czy Bóg naprawdę istnieje? Czy zna mnie? Czy wierzę w wartości, jakich nauczyli mnie rodzice? Czy oczekuję od życia tego samego, czego oni dla mnie oczekują? Czy kiedykolwiek zawiedli mnie? Czy moje osobiste doświadczenie jest sprzeczne z nauką, jaką otrzymałem? Ta intensywna samoobserwacja (introspekcja) trwa aż do dwudziestych lat życia. Proces ten jest szczególnie przykry dla rodziców, którzy muszą przyglądać się z boku, jak wszystko to co przekazali dziecku, podlega jego badaniu i kwestionowaniu. Sytuacja ta stanie się jednak mniej bolesna, gdy oba pokolenia uświadomią sobie, że jest to proces naturalny i niezbędny dla prawidłowego rozwoju młodego człowieka.

W jakim wieku powinno się dać dziecku więcej wolności (swobody) wyboru, dotyczącego jego religijnych praktyk i poglądów?

W połowie okresu dojrzewania (13-16 lat) niektóre dzieci obrażają się, gdy wskazuje się im dokładnie w co mają wierzyć. Nie chcą by religia była im „wtłaczana”. Jeżeli jednak wczesną naukę religii prowadzono właściwie dziecko ma wewnętrzną ostoję, na której może się oprzeć. Wczesne przygotowanie jest zatem kluczem do takiej duchowej postawy, z jaką wejdą w wiek dojrzały.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>