Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci

Mant dziewięcioletnią córkę, której brakuje pewności siebie i poczucia własnej wartości. Co mogę zrobić, by jej pomóc? Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na wpojenie pewności siebie jest nauczenie dziecka metod kompensacji. Kompensacja następuje, gdy jednostka równoważy swoje słabości wykorzystując swoje mocne strony. Zadaniem naszym jako rodziców jest pomóc naszych dzieciom znaleźć te mocne punkty i nauczyć wykorzystywać je dla samozadowolenia, jakie mogą dawać. I to prowadzi nas do bardzo istotnego wniosku: poczucie niższości może załamać i sparaliżować jednostkę, albo może dostarczyć jej ogromnej energii emocjonalnej, która daje zdolność do osiągnięcia każdego sukcesu. Proszę pamiętać, że w tej samej wrzącej wodzie, w której gotuje się jajko na twardo, można rozgotować na miękko marchewkę. Wszystko zależy od reakcji jednostki na okoliczności wywołujące stresy.

Powstaje pytanie, czy pani córka załamie się pod wpływem kompleksu niższości, czy spożytkuje swoje emocje, by pobudzić inicjatywę i przedsiębiorczość? Odpowiedź może zależeć od tego, czy potrafi jej pani pomóc w rozpoznaniu zdolności kompensacyjnych. Może, tak jak wiele dzieci, znajdzie swoje powołanie w muzyce. Może będzie mogła talent artystyczny rozwinąć, może nauczy się pisać lub rozwinie talenty techniczne, lub nauczy się gotować czy hodować króliki dla zabawy i zysku. Niezależnie od tego, co się wybierze, sprawą istotną jest wskazać jej tę drogę wcześnie… zaraz! Nie ma nic bardziej ryzykownego, niż wysianie nastolatka w burzę wieku dorastania bez żadnych umiejętności, żadnej wyjątkowej wiedzy, żadnych środków kompensujących. Gdy to nastąpi, jej „ego” będzie zupełnie nieosłonięte. Nie może powiedzieć: ..Mogę nie być najbardziej łubianą uczennicą w szkole, ale gram na trąbce najlepiej w całym zespole!” Jedynym źródłem jej poczucia własnej wartości jest akceptacja przez innych uczniów, a ich miłość jest jak wiadomo zmienna.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>