Respekt wobec siły i odwagi

Ten respekt wobec siły i odwagi każe dzieciom próbować stwierdzić jak „twardzi” są ich liderzy. Mogą od czasu do czasu okazać nieposłuszeństwo wobec poleceń rodziców w celu przetestowania ich zdecydowanej postawy. Tak więc, kimkolwiek jesteś, rodzicem, dziadkiem. harcmistrzem, kierowcą autobusu, mogę cię zapewnić, że wcześniej czy później jedno z dzieci, którymi kierujesz, rzuci wyzwanie twojemu przywództwu.

Ta gra, zwana „rzucanie wyzwania szefowi”, może być opanowana ze zdumiewającą zręcznością przez bardzo miode dzieci. Pewien ojciec opowiadał mi, jak zabrał kiedyś swoją trzyletnią córkę na zawody baseballowe. Pozwolił jej poruszać się swobodnie, ale ustalił ścisłą granicę, do której może się oddalić. Wziął ją za rękę i przyprowadził do namalowanej na podłodze sali linii. „Wszędzie możesz się bawić, ale nie przechodź tej linii” – pouczył ją. Zanim doszedł do swojego miejsca, dziecko skierowało się w stronę zakazanego obszaru. Dziewczynka zatrzymała się przez chwilę przy granicy, następnie uśmiechnęła się przez ramię do ojca i rozmyślnie postawiła stopę na linii, jakby mówiła: „Co ty na to?”. W istocie każdemu rodzicowi na święcie zadano kiedyś takie pytanie.

Cały ród ludzki jest skażony skłonnością do celowego oporu. Bóg powiedział Adamowi i Ewie, że mogą jeść wszystko w ogrodzie Eden za wyjątkiem zakazanego owocu. Mimo to rzucili oni wyzwanie Wszechmogącemu. przez umyślne nieposłuszeństwo wobec Jego rozkazu. Tendencja w kierunku samowoli jest istotą „grzechu pierworodnego”, który przeniknął rodziny ludzkie. Wyjaśnia to zapewne, dlaczego kładę taki nacisk na właściwą reakcję w obliczu celowego stawiania oporu przez dzieci w okresie ich dzieciństwa. Taki bunt bowiem może zasiać ziarno osobistego nieszczęścia. Wyrosłe z niego cierniste chwasty mogą rozrosnąć się w kolczastą gęstwinę ścieżki trudnych lat dojrzewania.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>