Prawidłowe użycie nagród w wychowywaniu dzieci

Chcę powiedzieć, źe prawidłowe użycie nagród (wzmocnień) może sprawić, że dzieci państwa będą chciały umyć zęby, jeść widelcem i powiesić wilgotny ręcznik. Niestety nie wystarczy rozdawanie prezentów i nagród w sposób nie zaplanowany. Są szczególne zasady, których trzeba przestrzegać stosując „Prawo wzmocnienia”, jeśli ma ono przynieść pełny efekt.

Jedną z najbardziej istotnych zasad jest potrzeba natychmiastowego wzmocnienia. Rodzice często popełniają błąd, obiecując dzieciom otrzymanie nagrody w dalszej przyszłości, ale rzadko bywa to skuteczne. Zazwyczaj bezowocne jest obiecywanie dziewięcioletniemu Joey’owi samochodu, gdy skończy szesnaście lat, jeśli będzie dobrze pracował w szkole w ciągu najbliższych siedmiu lat. Często obiecuje się dzieciom będącym w drugiej lub trzeciej klasie szkoły podstawowej odwiedziny u babci w najbliższe lato w zamian za dobre zachowanie w ciągu roku. Ich posłuszeństwa nie osiągnie się taką pokusą. Podobnie nie jest właściwe proponowanie Mary Lou. że dostanie nową lalkę na gwiazdkę, jeśli będzie utrzymywać porządek w swoim pokoju w lipcu. Większość dzieci nie ma takiej dojrzałości umysłowej, która pozwoliłaby na myślenie o odległym celu dzień po dniu. Czas płynie dla nich wolno, w związku z tym nagroda wydaje się niemożliwa do osiągnięcia i nieinleresująca, aby o niej rozmyślać. U zwierząt nagroda powinna być dawana w około dwie sekundy po wystąpieniu danego zachowania. Mysz nauczy się zakrętów w labiryncie znacznie szybciej, jeśli czeka ją serek na końcu drogi, niż jeśli otrzyma ten serek z pięciosekundowym opóźnieniem. Chociaż dzieci znoszą dłuższe opóźnienia w otrzymaniu nagrody niż zwierzęta, siła jej działania zmniejsza się wraz z upływem czasu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>